Heb je hoofdpijn-, rug-, gewrichtsklachten die gerelateerd zijn aan je cyclus?

Ben je prikkelbaar en/of somber gedurende de helft van de maand? PMS komt ongeveer bij 5% van alle vrouwen in de vruchtbare leeftijd voor. Bijna iedere vrouw heeft milde klachten welke optreden gedurende de dagen voor de menstruatie. Als deze klachten het normaal leefpatroon verstoren dan is er sprake van PMS.

Er zijn veel verschillende klachten die voorkomen bij PMS; gewrichtspijn, spierpijn, gevoelige borsten, hoofdpijn,  zwelling in handen en /of voeten, verandering van eetlust, vermoeidheid, stemmingswisselingen, boosheid, slaapstoornissen, concentratieverlies, angst, spanning etc.

Deze klachten treden op in de tweede helft van de menstruatiecyclus en verdwijnen weer bij het begin van de menstruatie. Hoewel dit ook niet voor alle vrouwen geldt. De ernst van de klachten kan verschillen per cyclus, maar er is een piek van ongeveer 5-6 dagen voor de aanvang van de menstruatie.

Er bestaat op dit moment geen laboratorium test om de diagnose PMS te kunnen vaststellen. Bij de vrouwelijke cyclus spelen verschillende hormonen een rol; oestrogeen, progesteron en testosteron. Dit zijn vetachtige hormonen welke gemaakt worden uit cholesterol.

De aansturing van de productie van deze geslachtshormonen gebeurt vanuit de hersenen. De hoeveelheden hormonen is afhankelijk van de fase van de cyclus waar de verhouding tussen de hormonen belangrijk is. Het hormonaal evenwicht wordt ook beinvloed door de schildklier, de bijnieren en de alvleesklier. Je hormonen zijn erg gevoelig voor onbalans en tekorten. Dit geldt natuurlijk zeker ook voor vrouwen voor, tijdens of na de overgang.

Wat kun je zelf doen met voeding om PMS klachten te verlichten?

Er is in de reguliere geneeskunde niet een eenduidig oorzaak van PMS. Orthomoleculaire wordt er met name gekeken naar de balans tussen de hormonen. Is er sprake van een bepaalde dominantie of tekort? Welke factoren zouden deze balans kunnen veroorzaken?

Een leefstijladvies zal gegeven worden naast een voedingsadvies. In het algemeen geldt ook bij PMS dat onbewerkt en puur eten wordt aangeraden. Je wilt namelijk een stabiele bloedsuikerspiegel, minder belasting voor de darmflora en voor het immuunsysteem.

Verder zijn er nog supplementen die zouden kunnen ondersteunen bij de productie en afbraak van hormonen. Met name calcium is goed onderzocht als solo supplement of in combinatie met bijvoorbeeld vitamine D.

Graag maak ik samen met jou een behandelplan gebaseerd op jouw behoeftes.